Dzięki otrzymanemu grantowi politechniczne Centrum Doskonałości Dydaktycznej będzie mogło zintensyfikować działania związane z poprawą procesu kształcenia na uczelni. Przede wszystkim chodzi tutaj o wzmocnienie zaangażowania i samoświadomości zawodowej nauczycieli akademickich, rozwój ich kompetencji dydaktycznych, ale także - postaw projakościowych.
Centrum postawiło przed sobą trzy główne cele, których realizacja ma być kluczowa dla poprawy poziomu nauczania na PWr. A zagwarantowane fundusze pomogą je kompleksowo przygotować i przeprowadzić.
- Po pierwsze wkrótce na Politechnice Wrocławskiej spośród cenionych dydaktyków zostanie wybrana grupa trenerów, którzy z czasem będą szkolić innych wykładowców.
– Powołamy do życia Szkołę Liderów Edukacji (SLE), żeby przygotować naszych trenerów do działania – mówi dr Anna Borkowska, Dyrektorka Centrum Doskonałości Dydaktycznej PWr. – Będzie to intensywny, nowoczesny program szkoleniowy dla 30 nauczycieli PWr, który poprowadzą eksperci z zewnątrz.
W projekcie zostaną wykorzystane także dobre praktyki i rozwiązania z naszej uczelni, dotyczące m.in. pracy ze studentami ze szczególnymi potrzebami, niepełnosprawnościami oraz studentami z innych kultur.
- Program i zakres szkoleń będzie szeroko konsultowany ze społecznością PWr i naszymi partnerami – wyjaśnia dr Borkowska. - Każdy uczestnik szkoły zostanie też zobowiązany do przygotowania i przeprowadzenia autorskiego szkolenia dla nauczycieli akademickich.
- Drugim zadaniem będzie diagnoza potrzeb w obszarze rozwijania kompetencji i potrzeb szkoleniowych nauczycieli PWr. - Badanie to odpowie nam na ważne pytanie o zaangażowanie, postawy, kompetencje oraz potrzeby ich rozwijania wśród naszych dydaktyków – wyjaśnia dr Anna Borkowska. - Będzie to też dla nas podstawa do tego, by móc bardziej szczegółowo planować dalsze działania, zarówno CDD, jak i innych jednostek uczelnianych.
- Ostatnim zaplanowanym celem jest przygotowanie i wprowadzenia na uczelni systemu koleżeńskiej superwizji rozwojowej (czyli tzw. wspierających hospitacji).
W konsultacjach zostaną opracowane procedury, narzędzia, standardy superwizji. Superwizorzy będą analizować mocne strony i obszary do poprawy w pracy konkretnego nauczyciela. A w ramach mentoringu, który nastąpi po właściwej hospitacji, superwizor z nauczycielem będą wspólnie wypracowywać nowe, rekomendowane rozwiązania.
Oprócz tych zadań, centrum planuje także akcję informacyjną, wymianę doświadczeń i dobrych praktyk oraz szeroką dyskusję w obrębie całej społeczności PWr.
- Chcemy zacząć działać tak szybko, jak to możliwe. Dlatego już teraz zapraszam wszystkich nauczycieli akademickich do współpracy i zachęcam do podnoszenia własnych kompetencji, co poprawi jakość kształcenia na całej uczelni – mówi dr Borkowska.