Wydział Zarządzania

Wydziałowe seminarium HSM

Z ogromną przyjemnością zapraszamy wszystkich Państwa do wzięcia udziału w najnowszym projekcie wydziałowym - Seminarium Naukowym pt. „Humanities and Social Sciences meet Management” (w skrócie: HSM), które powstało z inicjatywy Katedry Systemów Zarządzania i Rozwoju Organizacji.

Poniżej zamieszczamy informację o Seminarium autorstwa prof. Tadeusza Dudycza - Kierownika Katedry Systemów Zarządzania i Rozwoju Organizacji oraz zaproszenie na drugą już prelekcję w ramach nowego Seminarium HSM, która będzie miała miejsce  28 maja 2025.

Szanowni Państwo,
jako Katedra wyszliśmy z inicjatywą utworzenia interdyscyplinarnego seminarium naukowego pt. „Humanities and Social Sciences meet Management”, w skrócie: HSM.
Naczelną misją seminarium jest integrowanie kluczowych idei z różnych obszarów nauk humanistycznych i społecznych w celu zrozumienia wszystkich wymiarów zarządzania. Jak piszą Joel Bothello i Thomas Roulet: „Badania w dziedzinie zarządzania mają z natury charakter interdyscyplinarny, czerpią z wielu dziedzin nauk humanistycznych i społecznych, często łącząc je w celu wniesienia nowatorskiego wkładu do badań”.
Chcemy, aby seminarium przyczyniło się do zintensyfikowania dyskusji naukowej, bez której nie ma rozwoju nauki. Uniwersytet bez dyskusji jest jak piaszczysta gleba, na której niewiele wyrośnie. Pełni ona stymulująco-mobilizującą rolę w nauce i jak pisze L. Koj: „Dyskusja jest fundamentem twórczości w nauce, jest źródłem jej rozwoju”. Tam gdzie dyskutowano – kwitła nauka, gdzie nie było wymiany myśli – nauka nie powstała wcale lub się nie rozwinęła. Chcemy, aby seminarium było platformą wymiany nie tylko idei, ale również doświadczeń badawczych i dyskusji nad metodą naukową w naukach o zarządzaniu co może przyczynić się do udoskonalenia warsztatu badawczego uczestników seminarium.
Dzięki wymianie doświadczeń w zakresie pozyskiwania danych, prowadzenia badań czy publikowania, otwieranie kolejnych drzwi na ścieżce naukowego rozwoju stanie się dużo łatwiejsze.
Seminarium jest adresowane do szerokiego grona naukowców nie tylko z Politechniki Wrocławskiej, ale również z kraju i zagranicy. Preferujemy formę stacjonarną, jednak uczestnikom z odległych ośrodków umożliwiamy również uczestnictwo on-line.
Gorąco zapraszamy wszystkich Państwa do włączenia się do naszej inicjatywy, zarówno w formie uczestnictwa biernego jak i czynnego, poprzez zgłaszanie propozycji własnych wystąpień, jak i zapraszanie prelegentów zewnętrznych.


Kierownik Katedry
Systemów Zarządzania i Rozwoju Organizacji
Prof. Tadeusz Dudycz

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Drugie Seminarium z cyklu HSM

  • Temat Seminarium:

"Zacznę od jutra, dokończę później..." Zjawisko prokrastynacji w pracy. Przyczyny-mechanizmy-konsekwencje - dr hab. Beata Bajcar 

  • Kiedy:

28 maja 2025, godzina 13.15, sala 448/B-4 oraz online: https://pwr-edu.zoom.us/j/63225252865, Identyfikator spotkania: 632 2525 2865

Prokrastynacja, czyli skłonność jednostki do odkładania zadań i obowiązków na później, jest zjawiskiem znanym wszystkim i stanowi przedmiot intensywnych badań w psychologii ze względu na negatywne konsekwencje podmiotowe i społeczne. Zjawisko to coraz częściej jest również dostrzegane jako poważny problem w środowiskach pracy, w których oczekuje się od pracowników efektywnego i terminowego wykonania zadań. Coraz większa automatyzacja, innowacyjność oraz digitalizacja życia i pracy sprawiają, że prokrastynacja w pracy przybiera formy offline lub online, co nadaje zjawisku nowego znaczenia i zwiększa wyzwania dla badaczy i praktyków zarządzania. Stąd dynamicznie rozwija się nurt badań nad eksploracją zachowań prokrastynacyjnych w warunkach pracy.

Choć ogólna tendencja do prokrastynacji jest dobrze udokumentowana w psychologii, wiedza na temat zachowań prokrastynacyjnych w pracy wydaje się być fragmentaryczna i bardzo rozproszona. W oparciu o przegląd dotychczasowych badań i koncepcji teoretycznych zostanie nakreślony obraz zjawiska prokrastynacji z perspektywy psychologicznej i perspektywy kontekstu pracy, ukazujący źródła i konsekwencje prokrastynacji pracowników oraz mechanizmy leżące u jej podstaw.

Na tle aktualnego dorobku wiedzy zaproponowano konceptualny model prokrastynacji w pracy oparty na koncepcji wymagań i zasobów pracy Bakkera i Demerouti (2014), wykorzystywanego do opisu i wyjaśniania efektów pracy. Zaprojektowane badania wpisują się paradygmat badań nad zachowaniami organizacyjnymi z perspektywy różnic indywidualnych i uwarunkowań kontekstualnych. Empiryczna weryfikacja założeń modelu konceptualnego wykazała specyficzne efekty wybranych podmiotowych i sytuacyjnych uwarunkowań prokrastynacji pracowników w polskim kontekście organizacyjnym oraz potencjalne mechanizmy wyjaśniające.

Wyniki badań w tym zakresie rozszerzają wiedzę teoretyczną na temat zjawiska prokrastynacji i jego źródeł podmiotowych i organizacyjnych. Z perspektywy praktyki zarzadzania, wiedza ta może być przydatna w identyfikacji czynników ryzyka i czynników ochronnych wobec zachowań prokrastynacyjnych pracowników, a także w opracowywaniu indywidualnych i organizacyjnych strategii interwencyjnych. Może to również pomóc firmom w maksymalizowaniu wydajności pracy i zarządzaniu zasobami ludzkimi.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pierwsze Seminarium z cyklu HSM

  • Temat Seminarium:

Wpływ fałszywego przywództwa na destrukcję organizacyjną instytucji szkolnictwa wyższego - prof. Katarzyna Tworek

  • Kiedy:

14 maja 2025, godzina 13.15, sala 448/B-4 oraz online: https://pwr-edu.zoom.us/j/63225252865

Znaczenie przywództwa w instytucjach szkolnictwa wyższego jest przedmiotem zainteresowania naukowców i praktyków od wielu lat, jednak wpływ destrukcyjnych stylów przywództwa, w tym fałszywego przywództwa, na te instytucje pozostaje do dziś bardzo rzadko podejmowany i wciąż niedostatecznie zbadany.

Celem niniejszych badań była analiza fałszywego przywództwa – rozumianego jako intencjonalne angażowanie się liderów w działania szkodliwe dla pracowników i organizacji mające umożliwić liderom realizację własnych celów przy zachowaniu pozorów autentyczności tych liderów – oraz jego wpływu na destrukcję organizacyjną w instytucjach szkolnictwa wyższego. Odwołując się do modelu toksycznego trójkąta wykazano, że fałszywe przywództwo prowadzi do obniżenia zaufania wewnątrzorganizacyjnego i efektywności pracy, co w konsekwencji intensyfikuje procesy destrukcyjne.

W celu weryfikacji zaproponowanego mechanizmu przeprowadzono dwuetapowe badanie empiryczne wśród 529 pracowników instytucji szkolnictwa wyższego z czterech krajów Europy (Francja, Polska, Hiszpania, Wielka Brytania). Analizy statystyczne wykorzystujące regresję liniową z mediatorami potwierdziły, że fałszywe przywództwo wywiera istotny, pozytywny wpływ na destrukcję organizacyjną w instytucjach szkolnictwa wyższego a relacja ta jest dodatkowo potęgowana poprzez spadek zaufania i efektywności pracy pracowników. Wyniki te stanowią istotny wkład do literatury dotyczącej destrukcyjnego przywództwa w odniesieniu do instytucji szkolnictwa wyższego, w których to temat ten jest bardzo rzadko przemiotem jakichkolwiek naukowych analiz.

Link do artykułu będącego podstawą prezentacji: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0321194

pastedgraphic-1.png

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję