Wydział Zarządzania

Oduczanie się zarządzania różnorodnością

Data: 13.06.2024

Wpis może zawierać nieaktualne dane.

Oduczanie się zarządzania różnorodnością

Publikacja „Unlearning diversity management” dotyczy procesu "oduczenia" się zarządzania różnorodnością w organizacji. Skupia się na analizie przypadku polskiego oddziału francuskiej korporacji międzynarodowej (MNC), który po sprzedaży polskiemu właścicielowi państwowemu zrezygnował z praktyk zarządzania różnorodnością.

Cel Publikacji

Celem publikacji było zbadanie, jak organizacje mogą celowo eliminować wcześniej nabyte praktyki zarządzania różnorodnością. Badanie miało na celu zrozumienie procesów, które prowadzą do tego zjawiska, oraz wpływu środowiska instytucjonalnego na wspieranie lub hamowanie zarządzania różnorodnością. Dodatkowo, praca ukazuje negatywnych konsekwencji takich działań dla pracowników.

Główne wnioski

Główne wnioski wskazują, że proces ten rozpoczął się natychmiast po przejęciu przez nowego właściciela i obejmował wymianę personelu, zmianę strategii, degradowanie wspomnień, zmianę języka oraz blokowanie sprzeciwu. Nowa strategia organizacyjna skoncentrowała się na redukcji kosztów, co dostarczyło pretekstu do zaniechania polityki różnorodności. Poprzednie francuskie kierownictwo, które wspierało zarządzanie różnorodnością, zostało zastąpione przez menedżerów wyznaczonych przez rząd. Blokowanie sprzeciwu obejmowało tworzenie atmosfery strachu, ignorowanie skarg pracowników oraz utrudnianie komunikacji, co umożliwiło szybkie i skuteczne wyeliminowanie praktyk różnorodności.

Po zmianach, różnorodność stała się tematem tabu, a nowa polityka promowała jednolitość narodową, religijną i kulturową. Organizacja przestała chronić prawa pracowników związane z różnorodnością, a praktyki dyskryminacyjne stały się powszechne. Eliminacja praktyk różnorodnościowych miała poważne negatywne konsekwencje dla dobrostanu pracowników, prowadząc do wzrostu dyskryminacji i mobbingu.

Podsumowanie
Badanie wskazuje na ryzyko związane z oduczaniem się różnorodności w organizacjach oraz podkreśla potrzebę świadomego zarządzania zmianami, aby zapobiegać negatywnym skutkom dla pracowników. Praktycy zarządzania mogą wykorzystać te wnioski do opracowania strategii minimalizujących ryzyko dyskryminacji i promujących trwałe praktyki różnorodnościowe. Przykład opisany w badaniu pokazuje, jak zmiana właściciela może prowadzić do celowego oduczania się wartościowych praktyk zarządzania różnorodnością, co podkreśla znaczenie polityki instytucjonalnej w kształtowaniu kultury organizacyjnej.

Cytując pracę: "Nasze badanie identyfikuje czerwone flagi wskazujące na oduczanie się różnorodności w kontekście organizacyjnym, ale może również podnieść czerwone flagi dla tych, którzy mieszkają w krajach, gdzie te sygnały są coraz bardziej widoczne na poziomie politycznym i społecznym".

Hamza-Orlinska, A., Maj, J., Shantz, A., & Vassilopoulou, J. (2024). Unlearning diversity management. Journal of World Business, 59(2), 101519.

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090951624000038

https://doi.org/10.1016/j.jwb.2024.101519

Autorzy:

Aneta Hamza-Orlinska - https://orcid.org/0000-0002-3948-9590

Jolanta Maj - https://orcid.org/0000-0001-5542-0713

Amanda Shantz - https://orcid.org/0000-0002-6469-2574

Joana Vassilopoulou - https://orcid.org/0000-0002-8854-3135

Galeria zdjęć

Politechnika Wrocławska © 2024

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję